határtalanul

Határtalanul! – 2023

Képes beszámoló a királyok és fejedelmek útjáról

Iskolánk 7. évfolyamos tanulói ebben az évben is lehetőséget kaptak, hogy felfedezhessék Erdély leggyönyörűbb tájait, leghíresebb látnivalóit a „Határtalanul!” – pályázat keretében. 2023. április 25-én a 7. a és b osztály 36 tanulója indult útnak a „Királyok és fejedelmek útján  Nagyváradtól Vajdahunyadig” elnevezésű programsorozaton.

1. nap

Első állomásunk Székelyhíd volt, ahol a Gyermek Jézus Gyermekvédelmi Központot látogattuk meg. Nem érkeztünk üres kézzel. Az ajándékokért ezúttal is köszönetet mondunk a 7. évfolyamos tanulók szüleinek, illetve Hajdúböszörmény Város Önkormányzatának!

Utunk ezután Nagyváradra vezetett, ahol Ady Endre életébe, a 20. századi kávéházi hangulatba nyerhettünk bepillantást. A Király-hágóról nyíló kilátás mutatta további utunkat, így jutottunk Körösfőre, ahol a kivételes szépségű református templomban megcsodálhattuk a kalotaszegi motívumos szőttesekkel díszített falait.

Napunk végén szálláshelyünk, Torockó skanzenfaluja várt minket, finom vacsorával és a jól megérdemelt pihenéssel.

1. nap

Második napunkat a várak határozták meg. Nem várattunk magunkra sokáig, útra keltük, hogy felfedezzük Vajdahunyadot, ahol a várárok szédületes mélye és a tornyok lélegzetelállító magassága néhány jól sikerült csoportkép hátteréül is szolgált.

Legkitartóbbjaink dacolva a magassággal, következő állomásunk csúcsát is meghódították, így jutottak a balladából jól ismert Déva várába. A napot a Gyulafehérváron található fejedelmi és püspöki palota koronázta meg.

Ezen a napon kihasználva az egyre szebb időjárást, szálláshelyünk, Torockó környékét is felfedeztünk. A Székelykő lábánál fekvő település házainak jellegzetes fehér falai, zöld zsalugáterei a napsütésben még elbűvölőbbek voltak, mint ezelőtt. Szállásunk környékén, még egy vízimalmot is találtunk.

Miután felszerelkeztünk a helyi kerámiákkal, lekvárokkal és egyéb emléktárgyakkal, ismét útnak indultunk, ezúttal Kolozsvárra. Városnézésünk során nemcsak a Szent Mihály templomot és Mátyás király monumentális szobrát, de Bocskai István szülőházát is felfedeztük, ahol koszorúzással és főhajtással emlékeztünk és róttuk le tiszteletünket iskolánk névadója előtt.

A délután már a tordai sóbánya látogatóközpontjában ért minket, ahol 13 emeletnyi mélységben tárulnak fel a bánya termei. Végül a Tordai-hasadék bejáratához is ellátogattunk, ahol a késő délutáni verőfényben csodálhattuk meg a tavaszi tájat és a sziklafalakat.

1. nap

Utolsó napunkhoz érkezve búcsút vettünk a nekünk szállást – és sok szép emléket – adó Torockótól, és elindultunk pénteki programunkra.

Szédítő buszút vitt minket a Bihar-hegységen keresztül, amely során a lenyűgöző látvány tárult elénk, mely feledtette az útviszonyok miatt nem látogatható aranyosfői jégbarlangot.

Utolsó állomásunk Arany János szülővárosa, Nagyszalonta volt.  A költőóriás szobránál szintén koszorú helyeztünk el, majd az Arany életét és költészetét, valamint Nagyszalonta városát bemutató, interaktív múzeumba tértünk be, ahol minden fiók egy-egy történetet mondott és minden játék egy-egy verssel örvendeztetett meg minket.

Pénteken, az esti órákban sok élménnyel, ismerettel és történettel gazdagodva tértünk vissza Hajdúböszörménybe, ahol már a szülők várták haza gyermekeiket, akik fáradtan, de lelkesen számoltak be kalandjainkról.

A tanulókat a 7. évfolyam osztályfőnökei, Kissné Kőszeghy Mariann és Szőke – Tamási Kitti, valamint helyetteseik, Bíró Antalné és Hegedűs Tünde kísértek el útjukra.

A fotók az alábbi linkeken érhetők el.

1. album   link
  2.  album  link

Megvalósult a Magyar Kormány támogatásával.